Vraag

25 januari 2021
Profielfoto van Irma Lameris
, sr. adviseur gezondheidsbevordering, programmaleider positieve gezondheid
OPROEP

“Laat jouw regio ( elders in het land) aanhaken bij de campagne 30DagenGezonder van GGD'n in Noord Holland 1 - 30 maart. Meld je z.sm. aan

Een nieuwe gezonde gewoonte in 30 dagen!”

Toelichting

Een nieuwe gezonde gewoonte in 30 dagen!

Een gezonde leefstijl is belangrijker dan ooit, blijkt tijdens de huidige COVID-19 crisis. De leefstijlcampagne van het Rijk is een goede stap, maar ook onvoldoende om mensen te activeren. Zou je wel een regionale leefstijlcampagne willen organiseren, haak dan aan bij 30DagenGezonder. 30DagenGezonder is een actie in de maand maart, waarmee deelnemers proberen om 30 dagen gezonder te leven. Ze kiezen zelf hun doel en aanpak, dat kan zijn stoppen met suikerklontjes in de koffie te doen als eerste stap of gaan voor 30 dagen zonder toegevoegde suikers in je hele dieet. Maar het kan ook heel iets anders zijn. De brede insteek van positieve gezondheid is het uitgangspunt. Op de campagne site staan ter inspiratie heel veel voorbeelden van mogelijke uitdagingen. De campagne is ontwikkeld door GGD Gooi en Vechtstreek en wordt daarnaast ook in de regio’s van GGD Hollands Noorden en Zaanstreek Waterland al enkele jaren uitgevoerd. De vorige editie waren er 3.000 mensen die allemaal met hun eigen gezondheidsdoel aan de slag zijn gegaan. Juist doordat er zoveel tegelijk bezig zijn om gezonder te leven helpen deelnemers elkaar met aanmoediging om het vol te houden, welk gezondheidsdoel ze ook hebben. Doe mee!

Voor nieuwe GGD’s of netwerken die deze campagne nog niet eerder hebben uitgevoerd, is er de mogelijkheid om op een zeer laagdrempelige manier mee te doen met 30DagenGezonder. We stellen op maat gemaakte pakketten samen op basis van de wensen en gezondheidsproblematiek uit de regio. De prijs van deze pakketten varieert tussen de 2500 en 5000 euro en is dus afhankelijk van de vraag en grootte van de regio. Daarnaast is enige eigen tijdsinvestering nodig in iedere regio. Bij het meest simpele pakket krijg je toegang tot de fysieke uitingen zoals bijvoorbeeld verschillende varianten van posters, een toolkit voor scholen en bedrijven, ansichtkaarten, krijgen deelnemers toegang tot de community en op maat gemaakte advertenties voor de regio. Deze kunnen onder andere in de vaccinatie- en teststraten worden getoond. In het uitgebreidere pakket kunnen op maat filmpjes, artikelen en social media posts worden gemaakt. De regionale werving van deelnemers start begin februari, dus om nog aan te haken is snel beslissen nodig uiterlijk voor 1 februari. De campagne zelf loopt in de maand maart.

30DagenGezonder is een initiatief van GGD Gooi en Vechtstreek, GGD Hollands Noorden en GGD Zaanstreek-Waterland Wil je meer informatie of wil je aanmelden als regio: neem dan contact op met Daan Warmerdam van The Pando network (daan@thepandonetwork.com) of 06-57544476 of Irma lameris, GGD Gooi en Vechtstreek, projectleider, i.lameris@ggdgv.nl, 06-45061976. www.30dagengezonder.nl

Profielfoto van Tessa van der Linden
Leidinggevende

beste Irma, Ik ben locatie manager in de kinderopvang. Dit jaar wil ik heel graag iets met positieve gezondheid. Deze campagne spreekt mij aan, is er iets mogelijk later dit jaar voor een organisatie apart?
Vriendelijke groet, Tessa van der Linden

Profielfoto van Gerlies Van der Sman
Mantelzorger

Elke dag buiten bewegen, als het kan een uur, of 2 maal een half uur. Het liefst in een park of in de natuur. Paraplu mee eventueel. Is dit moeilijk, een nieuwe gewoonte kost tijd, plan dit dan in .
Geen tijd ? -Eigenlijk kan dat niet, maar goed- dan de wagen wat verder van het doel afzetten,zodat je een stukje moet lopen.
Bij elke nieuwe gewoonte om gezond te blijven, zowel geestelijk als lichamelijk, zet ik een tellertje. Na ongeveer 66 keer, ongeveer, niet rigide doen, is een nieuwe activiteit een gewoonte. En ja, soms val je even terug, so be it, ontwikkelpunt dan maar. Opstaan en weer verder gaan.
En niet alles in lijstjes meten en wegen(beetje riskant wat ik typ) en alles op internet "afsurfen"dat houdt de kramp op afstand.
Tot slot: Ik ben voor meten, want meten is weten en voor het internet, van onschatbare waarde, maar denk vooral zelf na als eerste.
( o, wat geweldig ,dat het vaccin tegen Corona er is!!)

Profielfoto van Heidy de Mol
Adviseur Preventie & Gezondheid

Mooie campagne (en zeker actueel) maar te kort dag om uit te voeren. Wellicht volgend jaar maar dan graag eerder informatie.