Vraag

22 augustus 2023
Profielfoto van Susanne van Doornik
Programmamanager Positieve Gezondheid

“Heeft een van jullie ervaring/ suggestie m.b.t. kwalitatief en kwantitatief onderzoek in realisatie tot Positieve gezondheid ?”

Toelichting

Ik zou de graag het effect (impact) willen meten op verschillende onderdelen van de implementie van Posituieve Gezondheid.
Brononderzoek heeft zeker al het een en ander opgeleverd echter maak ik graag gebruik van dit netwerk voor inspiratie.

Alvast Dank!

Profielfoto van Miriam de Kleijn
Adviseur, eigenaar

Het belangrijkste is om de vraag te stellen: wat is het doel van de implementatie van PG? en hoe kan je meten of je je gewenste doel(en) bereikt? Het effect bestaat niet, wat is het gewenste effect? Zie ook www.iph.nl/evaluatiewijzer. Veel succes!

Profielfoto van Leanne Reijnen
Adviseur gezondheidsbevordering

Hoi Susanne,

Vanuit de GGD Hollands Midden hebben we in opdracht van Zorg en Zekerheid een proces- en effectevaluatie uitgevoerd naar de pilot 'Positieve Gezondheidsgesprek voor minima'. Hierbij hebben we gebruik gemaakt van vragenlijsten en interviews om in kaart te brengen wat de invloed van de inzet van Positieve Gezondheid is op o.a. de ervaren gezondheid en eigen regie van inwoners en het werkplezier van professionals. Zie ook: https://www.iph.nl/evaluatiewijzer/proces-en-effectevaluatie/ voor meer informatie over het onderzoek en https://www.ggdhm.nl/nieuwsbericht-outsite/onderzoek-bewijst-waarde-positieve-gezondheidsgesprek voor de resultaten.

Neem gerust contact op als je meer informatie wilt.

Met vriendelijke groet,

Leanne Reijnen
LReijnen@ggdhm.nl

Profielfoto van Anita Verstappen
Vitaliteitsmakelaar, Ondernemer

Hi Susanne,
Ik verwijs je graag naar Sofi-e Verbindt.nl Hun hebben onlangs PG data gepubliceerd.
Succes!
Positief gezonde groet,
Anita Verstappen

Profielfoto van Riemie van Van Dijk
Storytelling specialist

Ik heb zelf de nodige ervaring opgedaan met 'narratief onderzoek', een bijzondere variatie van kwalitatief onderzoek. In deze vorm van onderzoek start je met het ophalen van ervaringsverhalen van een aantal deelnemers/gebruikers. Die ervaringsverhalen zijn wat in 'regulier' onderzoek onderzoeksresultaten heten. Deze onderzoeksresultaten ga je vervolgens 'duiden', conclusies uit halen door ze te koppelen aan relevante theorie. Vaak ga ik op zoek naar 3 conclusies: 1. wat vertellen de verzamelde verhalen over wat leeft en speelt bij de doelgroep en dus over hun behoeften? 2. wat vertellen de verzamelde verhalen over wat werkt in de gebruikte interventie? Wat zijn werkzame mechanismen (processen in de relatie met de professional) en werkzame elementen? 3. Wat vertellen de verzamelde verhalen over de impact op veerkracht/positieve gezondheid. Die kun je namelijk ophangen aan de 6 dimensies uit het spinnenweb positieve gezondheid: fysiek functioneren, mentaal functioneren, kwaliteit van leven, zingeving, meedoen en dagelijks functioneren.

Profielfoto van Saskia Idink
Projectleider / trainer positieve gezondheid / onderwijskundige

Binnen ROC Midden Nederland hebben we wel ervaring met onderzoek naar Positieve Gezondheid in het onderwijs. Zie https://www.iph.nl/assets/uploads/2022/08/Onderzoeksrapport-ROC-MN-Positieve-Gezondheid-in-het-mbo-onderwijs.pdf
Daarnaast wordt er momenteel ook nog onderzoek uitgevoerd in een samenwerking met 5 andere ROC's.

Groet,
Saskia