Dag Addy
Wij zetten de basisversie met smiley's in bij onze jongeren in het internaat. We merken dat het soms een moeilijke start heeft, maar dat kinderen er echt wel graag verder mee doen, eens ze merken dat ze zelf vooral kunnen aangeven hoe het voor hun is.
We zijn wel voor kinderen (-12) aan de slag met figuurtjes om het behapbaarder en leuker te maken en we zijn ook een memory aan het uitwerken om positieve gezondheid iets meer te verankeren, want we merken wel dat om de kinderen/jongeren bewust te kunnen blijven houden en te sensibiliseren rond positieve gezondheid het afnemen van het spinnenweb wat beperkt is. Vanzelfsprekend is er de werking op 2 niveau's:
- we zorgen als internaat permanenten opvang (mogelijke plaatsing 7 op 7) dat we zelf voldoende activiteiten/ participatie... plannen rond de diverse domeinen
- we willen sensibiliseren rond concept om jongeren dit gedachtengoed mee te laten nemen voor hun verdere toekomst en daar zijn we wat spelmateriaal voor aan het uitwerken.
Ria
Hi Addy
Wij zetten positieve gezondheid in in een Brugtas project. Dat houdt in dat we in groep 8 een les/ activiteit verzorgen rondom puberteit en de overgang naar de middelbare school. Dit doen we volgens de 6 pijlers van Pos gezondheid.
Ik leg je graag meer hierover uit als je interesse hebt. Zo ja, mail me dan gerust
esther.bovens@cjgml.nl
Dag Esther, dank voor je reactie. Ik ga hem delen mijn collega's van het jongerenwerk. Misschien vinden zij het wel de moeite waard om nog op terug te komen, dan laten we dat weten! Klinkt als een mooie manier. Groet, Addy
we kunnen wel even sparren, geen idee of ik de ervaring heb die je zoekt.. maar wellicht!
a.meulen@swt.zaanstad.nl :) Ik ben jongerenwerker in Zaanstad en heb Pedagogiek gestudeerd.
Hoi Amber, dank voor je reactie. Wij zijn nog maar kort aan het werk met PG/spinnenweb, onder anderen mijn collega jongerenwerkers. Ik ga jouw reactie aan hen doorgeven, mogelijk komen we (zij of ik :-)) er nog wel op terug. Groet, Addy
Hoi Addy,
Ik werk op het ROC met jongeren en laat het digitaal invullen en daarna bespreek ik het online! Ik vind het elke keer weer waardevol.
groet Sandra IJpma
Hoi Addy, ik ben bezig met een raamwerk voor een jongerengroep op basis van deze methodiek/theorie. In het kort: doorlopende groep, 10 terugkerende thema’s, maakt niet uit wanneer je instroomt. Gericht op in kaart brengen per thema ‘hoe is het met je op dit thema, wat kun je doen om het te verbeteren’ en een gedeelte voor ouders. Mocht je meer willen weten, even bellen/mailen? Groet Marijke Uithol (kinder- jeugspsycholoog/regiebehandelaar Alphen aan den Rijn GO! voor jeugd
Hallo Marijke! Dat klinkt heel interessant. We hebben daar voor onze jongeren ook naar gekeken.
Zou ik je kunnen bellen om jouw ervaringen er over te horen?
Met vriendelijke groet
Suzanne Kleine
Jongerencoach Movements
s.kleine@movements-emmen.nl
Hoi Marijke, mooie vorm ook, dankjewel voor je reactie! Wij zijn nog beginnend in het werken met PG/spinnenweb. Ik denk met onze jongerenwerkers mee daarin. Ik ga jouw reactie met hen delen, als zij nog meer willen weten dan kom ik daar bij je op terug!
Ik heb hem gebruikt bij een jongere van 17 die heeft hem thuis ingevuld via de app. De spinnenweb had ze meegenomen en aan de hand daarvan zijn we in gesprek gegaan.
Dit pakte heel positief uit.
Hallo Addy!
Wij bij Movements gebruiken MPG als meetmomentje en gespreksstarter.
Hij kan individueel gebruikt worden. Maar ook heel goed in de groep.
We printen voor elke deelnemer het spinnenweb uit. Voor de begeleider printen we de hulpvragen uit.
De jongeren gaan op een lijn staan. (Let met de ruimte op de 1,5m afstand)
We leggen dan per thema de hulpvragen/stellingen voor.
Bijv. 'Ik eet gezond'
De jongeren gaan links staan als ze het er helemaal mee eens staan en rechts s ze het er helemaal niet mee eens zijn.
Vervolgens laten we ze onderling in gesprek gaan over het onderwerp. (Wat is dan gezond eten?)
Na het beantwoorden van de hulpvragen van dat thema, vullen de jongeren hun eigen score van dat thema in. Daarna gaan ze weer op een lijn staan. Dit doen we totdat alle thema's benoemd zijn.
Je kan ook per thema een andere deelnemer de vragen laten stellen. Zo oefen je ook de sova.
Door dit 1x in de zoveel maanden te doen, kun je de scores goed met elkaar vergelijken.
Mocht je meer willen weten, of willen sparren dan kun je me ook bereiken via s.kleine(at)movements-emmen.nl
Vriendelijke groet
Suzanne Kleine
dank je Suzanne, wat een leuk voorbeeld! Ik ga het delen met mijn collega-jongerenwerkers. We zijn beginnend in het werken met het spinnenweb/PG dus we zijn van alles aan het uitproberen. Wellicht vinden zij het wel fijn om even te sparren. In ieder geval dank voor nu!
Dag Addy,
Mijn naam is : Giovanni Boezerman en ben werkzaam als jongerenwerker in de gemeente Hoorn.
Door de Corona pandemie worden de jongeren beperkt in hun dagelijkse bezigjeden. Een gevolg hiervan kan zijn; dat zij zich depressief of eenzaam kunnen voelen.
Om de eenzaamheid/ depressie bespreekbaar te maken; wilde ik een activiteit organiseren, waarin de jongeren op een laag drempelige manier over dit onderwerp konden praten.
De activiteit die ik heb gedaan was het organiseren en facilliteren van een Corona Maaltijddialoog. Samen met mijn collega en de jongeren hebben we een maaltijd ( Tjauw - Min) klaar gemaakt. In onze optiek heeft gezamenlijk eten een verbindende factor en zo ook tijdens deze activiteit. De jongeren waren lekker aan het eten en ik had mijn flipboard al klaar gezet. Tijdens het eten vroeg ik aan elke jongere ( er deden 13 jongeren mee); waar zij aan moesten denken bij het woord Corona. Acherliggende gedachten was wel dat de woorden; eenzaamheid/ depressie moesten vallen. Bij de derde beurt aan een jongere kwam het woord depressie naar boven. Uiteindelijk had ik 13 verschillende woorden en heb toen aan de jongeren gevraagd om een top 3 te maken van de sleutelwoorden. Er werd gekozen voor eenzaamheid/ depressie, minder vrijheid en irritatie. Daarna vroeg ik aan de jongeren; hoe wij deze punten het best konden tegen gaan. De achterliggende gedachten daarvan is; is dat je gaat kijken naar oplossingen die zij zelf hebben voor gedragen. De jongeren hadden 5 tips ( avond klok moet weg, meer mensen zien, met je vrienden/ familie praten en op elkaar letten) om de eenzaamheid/ depressie tegen te gaan.
Uiteindelijk hebben we de input gehad die ik als jongerenwerker nodig had. Nu is het aan mij om de signalen op de juiste tafels weer te geven, zodat we adequaat kunnen handelen als dit probleem voorkomt bij een jongere.
Tijdens de activiteit voelde ik mij verantwoordelijk om het kern woord ( eenzaamheid/ depressie) onder de aandacht te brengen. Dus ik voelde een bepaalde druk, omdat ik weet dat er in mijn groep ook jongeren zitten die hiermee te maken hebben. Toen het woord eenmaal was gevallen dacht ik; juist ... dit is wat ik wilde horen. De interactie met de jongeren vond ik goed gaan. Wat beter kon was; dat ik de spanningsboog van de jongeren beter moet in schatten.
Al met al was het een geslaagde activiteit en hebben nu beter in kaart hoe we dit probleem kunnen onder vangen.
Mooie vorm Giovanni, dankjewel! had jij hierbij gebruik gemaakt van het spinnenweb vanuit positieve gezondheid? Dat lees ik nog niet terug
@Addy: je hoeft niet persé het spinnewebtool te gebruiken door toch middels Positieve Gezondheid aan de slag te gaan. De brede focus (alle levensgebieden), eigen regie, zingeving en écht contact maken staan centraal, in welke vorm dan ook.
Merk je dat het spinneweb onvoldoende aansluit bij jongeren, dan kun je een andere vorm verzinnen die wellicht wat dynamischer is (maar nu vul ik het in). Kun je wellicht aangeven van waaruit je vraag komt, misschien heb ik dan ook nog wel wat zinnigs te melden ;)
Dag Addy,
Ik heb het spinnenweb/positieve gezondheid al een paar keer met jongeren tussen de 16 en 21 jaar gedaan. Wat mij is opgevallen is dat ze de vragen vrij positief beantwoorden voor alle domeinen. Wanneer ik met ze 'het andere gesprek' erover voer, worden ze zich vaak bewust dat ze focussen op wat er niet goed gaat of juist het idee hebben dat alles goed gaat. Ook dan is het mooi om het gesprek te kunnen voeren vanuit positieve gezondheid. Wat zou je anders willen? Wat is de eerste stap die je gaat nemen? Etc. De beeldkaarten zijn daarbij helpend en leuk om mee te werken. Studenten wijzen meestal snel een beeldkaart aan en dat beeld blijft goed 'hangen'.
Groeten Floor
Hai Floor, welke beeldkaarten bedoel jij? Groeten Marijke
Marijke: waarschijnlijk bedoelt Floor associatiekaarten. Kaarten met diverse afbeeldingen erop waarmee ze hun eigen situatie kunnen associëren.