Channel Positieve Gezondheid

Landelijk channel

Vraag

26 november 2020
Student

“Wat de beste manier (op papier, digitaal of op een andere manier) om de uitslag van de positieve gezondheid tool aan de cliënt/patiënt mee te geven? Op welke manier bevorder je dat de cliënt/patiënt de uitkomst met de zorgverlener bespreekt en/of er zel”

Wij zijn studenten van de opleidingen verpleegkunde en voeding & diëtetiek, die onderzoek doen naar het gebruik van de positieve gezondheid tool. Hiervoor zijn wij benieuwd naar antwoord op de bovenstaande vragen! 

#Wijk en wonen #Sociaal en gezond #Professionalisering
Wijkverpleegkundige

Beste Linda,

Naar mijn gevoel is er geen eenduidig antwoord voor je vragen omdat het afhankelijk is van de client die je voor je hebt. Voor de oudere client zelf is op papier meestal gemakkelijker.
Mijn persoonlijke voorkeur zou digitaal zijn als de client daar toestemming voor geeft.

Wijkverpleegkundige

Dag Linda en collega s

Mijn ervaring is dat het voornamelijk bij de oudere client op papier de beste manier is.
Cliënten kunnen het dan met de zorgverlener bespreken. Ook is het op papier inzichtelijker. En niet iedere oudere is digitaal bekwaam. Je pakt het er eerder bij en kunt gemakkelijker bezig om met de doelen aan de slag te gaan.

Groet,

Marianne Koops

Kwartiermaker Positieve gezondheid

Dag Linda en collega's,

Dat hangt er vanaf of de persoon zelf digitaal actief is, tegelijkertijd is het op papier hebben van de uitkomst op een andere wijze inzichtelijk. Het voordeel van op papier is dat iemand het bijv op kan hangen, nog eens kan bekijken.
Ook zelf kan spelen met uitkomsten/ inzet van een verandering en zo na kan denken over het effect, bijv: als ik met item 1 aan de slag ga wat zou dan voor mezelf het effect zijn op item B bijvoorbeeld?
veel succes Groet Gea van Andel

Sociaal werker

Hoi Linda

Ik zou aansluiten bij de wens van de cliënt. Mijn ervaring is dat dit de beste aanpak is

Groeten Ad

Praktijkhouder

Ik denk dat je er niet voor 'moet zorgen', maar dat je het zo moet faciliteren dat de client zelf de regie neemt. Niet jij als zorgverlener. Vraag aan de client wat hij met de tool wil. Wat zijn eigen inzichten? Wat wil iemand?

Zingeving / geestelijke verzorging /implementatie coach positieve gezondheid

Hallo Linda, ik laat zoveel mogelijk als kan de klant zelf de web invullen,als de klant zelf de web heeft ingevuld maken we samen een plan .

heb je een verander wens ?
Wat gaat er goed ?
wat wil je zelf ?
wil je er iets mee en wat ga je zelf doen?
en wat heb je nodig om dat te doen slagen. Hele Kleine doelen.
Samen gevat klant maakt zelf een plan.
De web en het plan maakt het inzichtelijk voor de klant. Dat geeft hoop.

Directeur primair onderwijs

Dag Linda,

Ik ben werkzaam in het onderwijs en gebruik de tool bij de talentgesprekken. We gebruiken het web als middel om het gesprek te voeren. Dit ronden we af met een afsprakenlijstje waarbij de collega de eigenaar is.
Dit zijn vaak kleine stapjes bv "collega denkt na over vervolgstap en bespreekt dit met mij in een gesprek d.d. xxx"
Ik gebruik de tool ook met kinderen en zij maken een filmopname om het plan te delen met de overige leerlingen.

Jos Clout
(dir po onderwijs)

Founder

Hi Linda, wij werken met een digitale veerkracht assessment. We besteden veel aandacht aan de voorkant: wat levert dit assessment je op (feedback, duiding, zelfvertrouwen). En ook de taal in de rapportage is doorspekt van positieve psychologie: 'hoe helpen hoge en lage scores je, waar kunnen ze in de weg zitten'
Hoe meer de client zich de resultaten eigen maakt, hoe waarschijnlijker hij/zij het gaat bespreken.

vrgrt Yolanda

Strategisch projectleider en adviseur

https://iph.nl/tools/eenvoudige-tool/ Vind je hier mss een antwoord?

Met vriendelijke groet, Gudule Boland

Hoi Linda, vanuit het gedachtegoed van Positieve Gezondheid lijkt mij een logisch antwoord: bespreek dat met de cliënt. Vraag hem/haar in welke vorm hij het beste mee kan krijgen.
Hartelijke groet,
Meijke van Herwijnen, Visiom (trainingspartner iPH)

Hallo Linda, ik zou dit aan de cliënt zelf vragen. Ieder heeft zo z'n eigen gewoontes om met dit soort zaken om te gaan en hoe beter je daarbij aansluit, hoe makkelijker het voor de cliënt is om het op te pakken.
Grts, Wilma

Coördinator Adamas Inloophuis

Volgens mij is "de beste manier" voor iedereen anders. Sommige van onze gasten (iedereen die geraakt is door kanker) kiezen ervoor om de test digitaal te doen. Persoonlijk doe ik hem vaak met het spinnenweb voor me en stel ik de vragen. Mocht je er meer over willen weten, bel of mail me gerust. Groetjes Marcia
PS; ik werk dagelijks met de tool.
Marcia de Groot, www.adamasinloophuis.nl